Att skapa uppmärksamhet kring sitt personliga varumärke kan man bevisligen göra på många sätt. 2009 var undertecknad grafiska formgivare nyss hemkommen efter 9 år i Kalifornien. Uppstarten av Monroe Design var en utmaning eftersom det senaste decenniets nätverkande hade skett på andra sidan jordklotet.
Ansökan till nygamla – som det skulle visa sig – ”träskmarks-Robinson” på Filippinerna skickades in i hopp om 15 minuters medial exponering samt att få tävla i världens häftigaste tävlingar som kombinerar fysik, psyke och social anpassningsförmåga.
Det blev precis som planerat. De som idag känner igen namnet Angela Monroe kopplar oftast ihop det med design och träning. Att den träningsrelaterade exponeringen blev så stor berodde på efterfrågan. Folk var helt enkelt nyfikna på hur den där starka tjejen i Robinson tränade och journalister ringde titt som tätt för att göra diverse träningsrelaterade knäck.
Ur perspektivet personligt varumärke var fokuseringen på träningsrelaterad exponering både bra och dåligt. Det bra var att ha turen att bli förknippad med något positivt som en hälsosam livsstil, när det lika väl kunde ha blivit totalt fokus på något negativt personlighetsdrag. Det är ju så dokusåpa fungerar. För tittarna blir man ett enda av alla sina karaktärsdrag i kvadrat – och det krävs extremt stor självkännedom och kontroll för att lyckas styra vilket.
Förutom att träning och styrka är generellt positiva saker att associeras med, ledde detta fokus till maximalt utnyttjande av de annars så korta 15 minuterna i rampljuset. För i ärlighetens namn, är gemene man mer intresserade av träning som denne kan ha nytta av personligen, än något nördigt fokus på design.
Det personliga varumärket som grafisk formgivare blev både hjälpt och stjälpt av tränings-hajpen. Krasst sagt, har folk svårt att initialt acceptera att en karaktär de ”känner” från tv, kan vara bra på mer än en sak. Är man vältränad kan man således inte vara lika bra på grafisk design som på träning. Den där grejen är rätt svår för en nybakad dokusåpa-deltagare att förutse och acceptera. I verkliga livet känner vänner en som den mångsidiga person de flesta av oss faktiskt är. I tv blir man plötsligt förknippad med ett enda karaktärsdrag och detta känns rätt obehagligt och konstigt.
Hade det inte varit för träningen dock, skulle antagligen ingen bry sig om den där Monroe. Då hade nätverksbiten och den otroligt värdefulla erfarenheten av hur media verkligen fungerar från ett internt perspektiv aldrig funnits. Den här bloggen skulle heller aldrig ha haft 150 000 besökare om dagen under några veckor. Bloggandet efter Robinson ledde till den idag extremt viktiga kunskapen om hur man skriver ”klickvänliga” texter på internet. Idag kan Monroe Designs kunder få hjälp med just detta!
Hur som haver, igår gick programmet ”Vad hände sen – Robinson” på TV4, i vilket Linda Lindorff hälsade på hos Monroe Design. De knappa 5 minuterna i programmet var resultatet av 7 timmars filmande. Det var en hel del som klipptes bort alltså. Hela poängen med kommentaren av löpsedeln som syns i klippet redigerades bort. Det som sas var:
”Det är sinnessjukt att landets största blaska sätter utröstningen av en doku-deltagare på löpet när det finns så många viktiga och riktiga nyheter att skriva om.”
Tydligen gillades inte detta av fyran. 😉
Men! Man kan å andra sidan inte vara något annat än kanonglad över att ha fått visa upp inte mindre än tre(!) väggdekorer för 500 000 tittare och potentiella kunder. Gratis. Det är så man kan sälja sig som egen företagare 2014 utan en stor kappsäck med ärvda guldpengar till marknadsföringsbudgeten. Stort tack till Linda, Ylva, Anna, Lovisa och de andra på Strix samt TV4 för denna värdefulla exponering!
Dela