6 tips för att välja webbdesigner och webbyrå - MONROE DESIGN AB i Stockholm

6 tips för att välja webbdesigner & webbyrå

Att välja vem som ska få det viktiga uppdraget med att skapa din nya webbsida är inte lätt. Att anlita anlita en webbdesigner betyder dessutom olika beroende på vem du frågar. Vi kan dela upp webbdesigner i fyra delar.

  • UX webbdesigner (User Experience) - fokuserar på interaktionen mellan användaren och webbsidan och skapar gränssnitt som är lätta att förstå och använda för det tilltänkta målgruppen.
  • UI webbdesigner (User Interface) - koncentrerar sig på hur webbsidan ser ut och uppfattas genom att formge innehållet med passande färger, bilder och typsnitt för önskad känsla.
  • Webbutvecklare / programmerare - skapar den kod som behövs “under huven” för att designen ska fungera.
  • Digital marknadsförare - ser till att webbsidan passar marknadsföringsstrategin och att den når ut till målgruppen - bland annat med SEO (Search Engine Optimization) sökmotoroptimering.

Många jobbar i team och är specialiserade inom ett visst område. Andra är multitalanger som mer eller mindre behärskar alla delar, även om ett visst område brukar väga tyngst.

1. ERFAREN KOMMUNIKATÖR

Din webbdesigner bör börja med att fråga sig varför och för vem

Att hitta någon som kan slänga upp en snygg webbsida är inga problem. Men räcker det verkligen med snygg webbdesign? Din webbsida är ditt ansikte utåt och ofta det första intrycket som dina kunder får av ditt varumärke. Därför är det viktigt att prata med besökarna på ett sätt de känner igen och gillar. Helst ska de även hitta allt de söker intuitivt och utan problem.

En förutsättning för denna lyckade kommunikation är att man börjar med att fråga sig VARFÖR man ska ha en webbsida och VEM som ska använda den. Anta att ditt varumärke erbjuder tekniska IT-lösningar och att din webbsida presenterar dessa lösningars tekniska data perfekt. Det är glasklart vad din produkt är. Åtminstone för dig. Din målgrupp är kanske inte lika insatt. Det är svårt att bedöma ett erbjudande när man inte förstår vad man faktiskt behöver. Om dina IT-lösningar istället presenterades som svaret på din målgrupps dagliga utmaningar, skulle de garanterat nå fram till fler. Apples marknadsföring är bra exempel på detta.

Med andra ord, behöver du antagligen inte någon som “bara” kan få upp en hemsida. Du behöver en erfaren kommunikatör. Välj någon som FRÅGAR MYCKET. Denna person ska förstå dina marknadsföringsmål och verkligen vilja lära känna dig och ditt företag. Hur ska webbsidan annars kunna reflektera ditt varumärke?

2. Personen / teamet

Känns det lätt att kommunicera med din webbdesigner eller webbyrå?

GILLAR du personen/teamet och känns det lätt att kommunicera med varandra? Givetvis är det allra bäst om ni kan träffas på riktigt. Det är viktigt att du känner förtroende inför din webbdesigner för ni kommer att samarbeta med ett projekt som potentiellt kan bli skillnaden mellan succé och katastrof för ditt varumärke. Fråga någon av din designers gamla kunder efter deras erfarenhet, om du känner dig osäker.

3. Referenser

Visar din webbdesigner upp webbsidor som gjorts åt andra kunder på sin egen hemsida?

Finns det en portfolio med länkar till webbsidor som gjorts till andra företag på din webbdesigners sida? Ser designen ungefär likadan ut på alla sajter, eller har formspråket och upplägget anpassats efter unika behov? Fråga om han eller hon gjort själva designen eller bara programmeringen av sajten. Hur ser förresten den egna webbsidan ut?

4. Rättigheter & publiceringsverktyg

Vem kommer kunna uppdatera din hemsida och vem äger den egentligen?

Se till att du äger din domän och allt innehåll. Du bör även ha tillgång till din webbsidas plattform och publiceringsverktyg. Anledningarna till att WordPress (WP) är världens mest populära publiceringsverktyg är flera. Det är flexibelt, lätt att lära sig samt något man själv äger och slipper prenumerera på. Med WordPress kan även någon som inte jobbar med webbdesign sköta webbsidans uppdateringar. Om man ändå vill få hjälp, är man aldrig beroende av en viss webbdesigner eller webbyrå för världen kryllar av användare.

5. SEO

Ingår grundläggande sökmotoroptimering på din nya webbsida?

Ingen vill ha en webbsida som Google och andra sökmotorer inte hittar till. Fråga din webbdesigner om hemsidan kommer att bli grundläggande sökmotoroptimerad för att möjliggöra rankning på sökmotorernas organiska (naturliga och motsatsen till köpta) sökträfflistor. Om inte, se till att hitta någon som kompletterar webbdesign med SEO.

6. Utvärdera priset

Bör priset avgöra vilken webbyrå eller webbdesigner du väljer?

Det finns goda skäl att se din nya webbsida som en strategisk investering snarare än dyr utgift. 94% av användare misstror och lämnar en webbsida med undermålig design. 48% anser att ett varumärkes webbdesign är den primära indikatorn för hur trovärdigt det är. Webbsidan är ofta dina kunders första kontakt med ditt varumärke. Första intrycket får du bara chans att göra en gång, så se till att det blir bra!

Om du jämför olika webbdesigners kommer du antagligen att få högst varierande priser för “samma” produkt. Dock jämför man lätt äpplen med päron, då ingen gör samma sak. Att anlita stans dyraste byrå är ingen garanti för ett perfekt jobb. Grannens tonåring som knackar kod på fritiden för en liten peng kanske heller inte är idealisk, då han eller hon antagligen inte designar på heltid. Välj någon som känns rätt och som du tror dig kunna lita på - någon som håller vad han eller hon lovar och som inte plötsligt gömmer sig under en sten och slutar svara i telefon.

Sätt din tilltänkta budget i relation till webbsidans ROI (Return On Investment). När din försäljning ökar spelar antagligen priset för investeringen mindre roll. En “billig” webbdesign blir faktiskt en dyr affär om den inte påverkar försäljningen positivt.

Lycka till med att hitta en webbdesigner som är rätt för dig och ditt företag. Tveka inte att höra av dig till oss på Monroe Design för att diskutera ditt kommande projekt!

Dela