Tanken bakom namnet på frisörsalongen Bara Vara i Kalmar är att varje kund ska stå i centrum och avslappnat kunna sitta ned och “bara vara” medan behandling pågår. Som kund får man ett lugnt, professionellt och personligt bemötande och man känner sig ompysslad, trygg och harmonisk.
Eftersom vi helst ville kommunicera frisörsalong utan att behöva skriva ut själva ordet i logotypen, behövdes en talande ikon. Monroe Design utgick från den universella symbolen för balans och harmoni, yin och yang, när Bara Varas ikon i form av ett stiliserat huvud formgavs.
Grundaren Anna Jönsson ville gärna ha en enkel och tidlös logotyp som kommunicerade den genuina omsorg varje kund får uppleva på salongen. Då Anna gärna använder ekologiska hårvårdsprodukter, gjorde vi loggan i naturligt varm gråbrun ton. Denna staplade variant är den som används primärt.
Ibland kan det dock vara svårt att få in en hög logotyp i layout. Då kan det vara bra att även ha platta versioner som dessa. Dessutom kan ju själva ikonen användas solo, tryckt på produkter etc.