Man får bara en chans att göra ett första intryck. Visitkort man känner sig stolt över att dela ut, kan göra att man startar på några automatiska plusäng hos mottagaren. Kanske leder det i förlängningen till en viktig affär och en framtida stamkund.
När Monroe Design skapade den grafiska profilen åt Södra Stations Naprapatklinik – komplett med webbdesign, logotyp, skyltfönsterdekor, trycksaker och social media – formgavs även visitkort. Bilden på varje naprapat är personligt inbjudande och lätt att minnas. Fotot är tryckt med ”soft touch laminat” som känns som matt sammet när man tar på det. Namnet är partiellt UV-lackat så att det blir glansigt och verkligen poppar ut från det mörkt matta fotot. Matchande presentkort med samma välkomnande budskap, ”Vi <3 hjälpa dig”, som på klinikens hemsida trycktes också.
När jag ändå var i farten och tryckte visitkort till Södra Stations Naprapatklinik passade jag på att uppdatera mina egna. Illustrationen på mig själv fyller två ytterligare funktioner förutom att boosta mitt ego. Faktiskt. Dels visar den min grafiskt enfärgade stil som jag ofta formger väggdekorer i. Dels gör den det lätt för mottagaren att komma ihåg mig, då det ofta är lättare att minnas ett ansikte än ett namn.
Dela